Saturday, July 3, 2010

bumptious

Assalamualaikum warahmatullah..

well, almost all my friends had continue their study. and my turn had come. I'm gonna register for INTEC this Sunday. soo, maybe I aint gonna be active like before...I would like to take this oppoturnity to apologize to all of ya who read my blog. for sometimes( most of the times act), It got nothing beneficial . so, I'm sorry for wasting ur time..no, really I'm soo sorry.

so the next time, starting rite now, I'll give u something to ponder. even if its not the main point. I'll try.. SO, before I start yadda-yaddaing bout my art,I would like to elaborate bout 'arrogant' or sombong dan takbur =)

sifat sombong ni amat tidak disukai oleh allah. banyak firman Allah s.a.w. yang mencela dan mengutuk orang yang sombong. antaranye, Allah s.w.t. berfirman yang bermaksud:-

Dan janganlah kamu memalingkan muka kamu dari manusia (karena sombong) dan janganlah kamu berjalan di muka bumi dengan angkuh. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang sombong lagi membanggakan diri. [Surah Luqman:18]

Sesungguhnya orang-orang yang mendustakan ayat-ayat (perintah) Kami dan yang angkuh (merasa dirinya lebih) daripada mematuhinya, tidak sekali-kali akan dibukakan bagi mereka pintu-pintu langit dan mereka tidak akan masuk Syurga sehingga unta masuk di lubang jarum dan demikianlah Kami membalas orang-orang yang melakukan kesalahan.
Al-A'raf ayat 40

Sebenarnya, bahawa Allah mengetahui akan apa yang mereka sembunyikan dan apa yang mereka zahirkan; sesungguhnya Ia tidak suka kepada orang-orang yang sombong takbur
Al-Nahl ayat 23

Dan pada hari kiamat, engkau akan melihat orang-orang yang berdusta terhadap Allah (dan yang menyatakan kesedihan itu) – muka mereka hitam legam; bukankah (telah diketahui bahawa) dalam neraka Jahannam disediakan tempat tinggal bagi orang-orang yang sombong takbur?
Az-Zumar ayat 60

yup..so I would like to share some tips from beloved Imam Al-Gazali about how not to be arrogant or sombong, takbur,dan yang sewaktu dengannye :-


1. Jika berjumpa dengan kanak-kanak, anggaplah kanak-kanak itu lebih mulia daripada kita, kerana kanak-kanak ini belum banyak melakukan dosa daripada kita.

2. Apabila bertemu dengan orang tua, anggaplah dia lebih mulia daripada kita kerana dia sudah lama beribadat.

3. Jika berjumpa dengan orang alim, anggaplah dia lebih mulia daripada kita kerana banyak ilmu yang telah mereka pelajari dan ketahui.

4. Apabila melihat orang jahil, anggaplah mereka lebih mulia daripada kita kerana mereka membuat dosa dalam kejahilan, sedangkan kita membuat dosa dalam keadaan mengetahui..

5. Jika melihat orang jahat, jangan anggap kita lebih mulia kerana mungkin satu hari nanti dia akan insaf dan bertaubat atas kesalahannya.

6. Apabila bertemu dengan orang kafir, katakan didalam hati bahawa mungkin suatu hari nanti mereka akan diberi hidayah oleh Allah dan akan memluk Islam, maka segala dosa mereka akan diampuni oleh Allah

so kengkawan, saye ingin memberi peringatan, sehebat, sebijak, seobviously better mane pon kite dengan mane2 makhluk Allah, janganlah kite sombong ngan die. mane anda taw, tah2 satu hari nnti die akan jadi baik, malah mungkin lagi baik dari anda...ok? wallahualam..( aku igt nak wat selingan je, tapi sbb panjang sangat, aku wat post pasal art asing :P)

4 comments:

  1. aku nak tgk ko apply benda ni if kite terjumpa nanti kat intec. bahahhaaha!

    ReplyDelete
  2. insyaallah..hahah...aku pon manusie r..selalu lalai.. ingat2kanlah iye??

    ReplyDelete

wanna see more?

Related Posts with Thumbnails